Polki wstydzą się rozmawiać z dziećmi o dojrzewaniu

Choć wydawałoby się, że potrafimy już rozmawiać na każdy temat, kwestia miesiączki wciąż wywołuje w kobietach poczucie wstydu i zakłopotania. Musimy jednak pamiętać, że edukacja na temat dojrzewania i zmian zachodzących w ciele i psychice w trakcie dojrzewania, może mieć bardzo duży wpływ na funkcjonowanie w dorosłym życiu.

Omijanie tematu dojrzewania w domu sprawia, że dziecko wkracza w ten szczególny czas nieświadome zmian, jakie zachodzą podczas tego procesu w jego ciele. Dziewczynki, które nie otrzymują potrzebnej im wiedzy i wsparcia od mamy, bazują na informacjach wyszukanych w Internecie lub zaczerpniętych od starszych koleżanek. Dlatego rola mamy w życiu dojrzewającej córki jest tak ważna. Powinna ona stać się „przewodniczką emocjonalną”, osobą, do której dziewczynka będzie mogła przyjść z każdym problemem czy wątpliwościami.

„W wielu polskich domach nadal nie rozmawia się o dojrzewaniu i towarzyszących mu trudnych dla młodego człowieka zmianach. Mamy liczą, że dzieci wszystkiego dowiedzą się w szkole.
1 Oczywiście w podstawie programowej są zajęcia z biologii oraz dodatkowe – wychowanie do życia w rodzinie, ale jak pokazuje moje wieloletnie doświadczenie oraz przeprowadzone w ramach kampanii badanie, to zdecydowanie za mało. Bardzo wiele mam wciąż nie wie jak zareagować, gdy córka dostanie pierwszą miesiączkę – podkreśla Agnieszka Górecka, pedagożka, edukatorka seksualna i wiceprezeska Fundacji Edukacji Społecznej, ekspert kampanii Porozmawiajmy Mamo.

Wszystkie mamy zainteresowane uzyskaniem rzetelnych porad dotyczących prowadzenia rozmów z córkami na temat dojrzewania, znajdą je na platformie edukacyjnej www.porozmawiajmymamo.pl i fanpage’u kampanii na Facebook.com. Również na Facebooku dostępne są nagrania z eksperckich webinarów adresowanych do mam dorastających córek, podczas których poruszone zostały zagadnienia takie jak m.in.: menstruacja jako temat tabu w społeczeństwie i rodzinie; fizjologia miesiączki; o rozmowie matki i córki – praktycznie wskazówki; ból menstruacyjny.

Pytania i zagadnienia, które pojawiły się ze strony wielu mam w trakcie webinarów potwierdzają tylko wyniki wspomnianego badania – wciąż jest wiele rodzin, w których nie rozmawia się o miesiączce ze swoimi dziećmi, z bardzo różnych powodów. Czasem wynika to z powielania zachowań, których mamy doświadczały w domu rodzinnym, często również menstruacja budzi dyskomfort, wstyd. Zapewniam, że nad tym wszystkim można zapanować, a przede wszystkim warto to zrobić. Siła, wiedza i pewność siebie, które mama może zapewnić dojrzewającemu dziecku poprzez otwarte rozmowy, są bezcenne. Warto pamiętać również o tym, że często same informacje techniczne dotyczące menstruacji nie wystarczą, mają drugorzędne znaczenie. Najważniejsze jest wsparcie emocjonalne” – przekonuje Agnieszka Górecka. „Właśnie to staraliśmy się przekazać rodzicom i ten cel będzie nam również przyświecał w dalszych działaniach” – dodaje.

Inicjatorem kampanii „Porozmawiajmy Mamo” jest firma Sanofi. Partnerem inicjatywy jest Fundacja Edukacji Społecznej. Celem projektu jest przekazanie mamom pomocnych narzędzi do rozmowy z córką, nie tylko w kontekście nadchodzących zmian fizjologicznych, ale co ważniejsze – zmian związanych z psychiką i emocjami młodej, dojrzewającej kobiety.


Impulsem do rozpoczęcia kampanii były wyniki badania przeprowadzonego w 2018 roku przez Kantar Polska na zlecenie marki No-Spa. Badanie realizowane w formie blisko 100 godzin rozmów z mamami oraz nastolatkami pokazało wyraźnie, że większość matek nie wie jak rozmawiać z córkami na temat menstruacji i dojrzewania. W wielu polskich domach jest to wciąż temat tabu, a ciężar przygotowania dziewczynki do zmian towarzyszących dojrzewaniu świadomie przenoszony jest na szkołę.

Raport z badania jakościowego „Młode kobiety”. Celem badania było uzyskanie odpowiedzi na pytania: „Jak kobiety wspominają pierwszą miesiączkę? Skąd czerpały wiedzę na temat miesiączki? Jakie mają postawy i podejście do menstruacji?”. Badanie Kantar Polska wykonano metodą wywiadów indywidualnych i grupowych w terminie grudzień 2017 − styczeń 2018. Dane w posiadaniu firmy.