Nagrody Polskiego Towarzystwa Transplantacyjnego

Podczas uroczystej gali wręczenia nagród na 14. Zjeździe Polskiego Towarzystwa Transplantacyjnego w Zakopanem dr Teresa Dryl-Rydzyńska, członek zarządu polskiego oddziału Fresenius Medical Care otrzymała nagrodę za wybitny wkład w rozwój polskiej transplantologii.

Fresenius Medical Care Polska, największy na świecie dostawca produktów i usług dla osób z chorobami nerek od lat prowadzi działania w zakresie promocji idei transplantacji i świadomego dawstwa narządów, organizując m.in. od 2009 roku kampanię społeczną Drugie życie.

Kampania społeczna Drugie życie, która skierowana jest do młodzieży szkół średnich, od ponad 10 lat organizowana jest w całej Polsce. Jej głównym celem jest edukacja, inicjowanie dyskusji w różnych środowiskach na temat świadomego dawstwa narządów oraz obalanie mitów, które narosły wokół transplantacji w naszym kraju. Polska transplantologia bowiem wciąż stawia czoła dwóm przeszkodom, stojącym na drodze jej rozwoju. Są to brak wiedzy społeczeństwa na temat transplantacji oraz brak narządów do przeszczepienia. Czas oczekiwania na przeszczep w Polsce jest jednym z najdłuższych w Europie.

Stąd też idea powstania, prowadzenia i kontynuowania przez Fresenius Medical Care Polska kampanii na rzecz transplantacji. Akcja Drugie życie prowadzona jest w szkołach i lokalnym otoczeniu uczniów, którzy sami decydują o tym, jak wyglądają działania kampanii. W akcję angażują się także wolontariusze: osoby po przeszczepie i lekarze transplantolodzy.

„W naszych ośrodkach dializ leczymy pacjentów z niewydolnością nerek według najwyższych standardów, tak aby ich samopoczucie i wyniki medyczne były jak najlepsze. Korzystamy przy tym z najnowocześniejszego sprzętu do dializ i innowacyjnych technologii medycznych.” – mów dr Tomasz Prystacki, prezes zarządu firmy. „Wiemy jednak, że to przeszczep nerki jest najbardziej optymalną metodą leczenia i ratowania życia, która często pozwala wrócić pacjentom do aktywnego życia sprzed okresu dializ. Jako ośrodki leczenia dializacyjnego możemy zgłaszać naszych pacjentów na krajową listę oczekujących i poprzez wysokiej jakości dializoterapię przygotowywać ich do transplantacji. Z naszej strony chcieliśmy jednak zawsze robić nich więcej. Stąd idea promowania transplantacji i edukacji społecznej w tym zakresie.”

„Wyróżnienie ze strony Polskiego Towarzystwa Transplantacyjnego to dla całej naszej firmy i dla mnie osobiście wielki zaszczyt – mówi dr Teresa Dryl-Rydzyńska, członek zarządu Fresenius Medical Care Polska. „W kampanię Drugie życie jestem zaangażowana od początku jej powstania i tym bardziej cieszę się, że nasze wysiłki na rzecz pacjentów oczekujących na przeszczep w całej Polsce i nasz wkład działania promujące oświadczenia woli oraz świadome podejmowanie decyzji został doceniony przez najwybitniejszych polskich transplantologów.”

Edukacja społeczna w zakresie znaczenia transplantacji, jako uznanej metody leczenia i ratowania życia jest dla Fresenius Medical Care bardzo ważna. W ośrodkach Centrum Dializ Fresenius leczonych dializami jest ponad 6000 osób. Wiele z nich oczekuje na przeszczep nerki bądź nerki i trzustki jednocześnie. Zgodnie z danymi Centrum Organizacyjno-Koordynacyjnego ds. Transplantacji Poltransplant średni czas oczekiwania na nową nerkę w Polsce to około 11 miesięcy od momentu zakwalifikowania na listę oczekujących. W 2018 przeszczepiono w naszym kraju 906 nerek.

Pierwsza edycja kampanii ruszyła w roku szkolnym 2008/2009 w Wielkopolsce. Od tamtej pory do akcji promującej oświadczenia woli i świadome dawstwo narządów przystąpiło 8 kolejnych województw (małopolskie, lubuskie, warmińsko-mazurskie, kujawsko-pomorskie, łódzkie, śląskie, dolnośląskie i podkarpackie). Łącznie około 350 tysięcy zaangażowanych w kampanię uczniów z ponad 800 szkół średnich rozdało 1.100.000 oświadczeń woli, a zwycięzcy wsparli czekami charytatywnymi kilkadziesiąt osób i instytucji. Od 2010 roku kampania Drugie życie w Wielkopolsce i Małopolsce jest częścią uruchomionego przez Polską Unię Medycyny Transplantacyjnej „Partnerstwa dla Transplantacji” – ogólnopolskiego programu rozwoju przeszczepiania narządów.

Patronat nad wielkopolską kampanią objęli: Metropolita Poznański, Wojewoda Wielkopolski, Marszałek Województwa Wielkopolskiego, Wielkopolski Kurator Oświaty, Prezydent Miasta Poznania, Prezydent Miasta Leszna, Prezydent Miasta Kalisza, Prezydent Miasta Piły, Prezydent Miasta Konina, oraz media: TVP Poznań, Radio Poznań i Głos Wielkopolski. W skali ogólnopolskiej przedsięwzięciu patronują także: Prymas Polski – abp Wojciech Polak, prof. dr hab. n. med. Lech Cierpka – Krajowy Konsultant w dziedzinie Transplantologii Klinicznej, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Polska Unia Medycyny Transplantacyjnej, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Osób Dializowanych, Polska Federacja Pacjentów Dialtransplant, Polskie Stowarzyszenie Sportu po Transplantacji, Stowarzyszenie „Życie po przeszczepie”, Polskie Towarzystwo na Rzecz Donacji Narządów oraz Centrum Koordynacyjno-Transplantacyjne POLTRANSPLANT.