Lato coraz bliżej – chudnij zdrowo i smacznie

Zbliżające się lato to dobry pretekst do zmiany nawyków żywieniowych na zdrowsze. Dietetyk podpowiada jakie produkty wybierać o tej porze roku, by jednocześnie gubić kilogramy i cieszyć się dobrym samopoczuciem.

Aby zgubić zbędne kilogramy nie tylko skutecznie, ale i bez efektu jo-jo warto skupić się przede wszystkim na budowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych. Komponowanie zdrowych, urozmaiconych i zbilansowanych posiłków, włączenie aktywności fizycznej do codziennego trybu życia oraz znalezienie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym to podstawa dobrego samopoczucia oraz zdrowej i szczupłej sylwetki.
– podpowiada Natalia Chybzińska, specjalista dietetyk, kierownik ds. żywienia Kukuła Healthy Food

Zdrowo i aktywnie każdego dnia

Pamiętajmy, że zalecane przez dietetyków tempo utraty masy ciała to 0.5 – 1kg na tydzień. Dzięki temu nie będzie nam groził tzw. efekt jo-jo, jak również pozwali nam to zachować dobre samopoczucie. Do zdrowych, codziennych nawyków, które warto wprowadzić na stałe do naszego życia  zaliczamy:

1. Zjadanie 4-5 odpowiednio zbilansowanych posiłków co 3-4 godziny.

2. Wypijanie co najmniej 1,5 litra wody.

3. Umiarkowana aktywność fizyczna (30-45 minut dziennie).

4. Regeneracja i sen.

Dzięki drobnym zmianom pierwsze efekty odchudzania, jak również lepszego samopoczucia powinniśmy zaobserwować już po 2-3 tygodniach, co dodatkowo zmotywuje nas do dalszego działania.

Jak komponować dania sprzyjające szczupłej sylwetce?

Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ) zaleca, by podstawą naszych posiłków były warzywa i owoce, które powinny być obecne w każdym posiłku. Kolejne elementy to pełnoziarniste produkty zbożowe, chude mięso i chudy nabiał. IŻŻ zachęca także do ograniczenia spożycia czerwonego mięsa oraz tłuszczy zwierzęcych na rzecz jaj, chudych ryb, roślin strączkowych oraz dobrej jakości olejów roślinnych.

Aktualnie mamy już mnóstwo świeżych warzyw, z których możemy przygotować lekkie i sycące dania w zaledwie kilka minut. O tej porze szczególnie polecam sałatki na bazie świeżych warzyw. Aby stały się pełnowartościowym posiłkiem wystarczy dodatek „dobrego białka” w postaci gotowanego drobiu, ryby lub roślin strączkowych. To również sezon na chłodniki z botwinką i lekkie zupy na bazie szparagów, młodej kapusty, szczawiu, czy szpinaku. Pamiętajmy również, by w codziennym menu unikać produktów wysoko przetworzonych, a także nadmiaru soli i cukru. – podpowiada Natalia Chybzińska, specjalista dietetyk, kierownik ds. żywienia Kukuła Healthy Food

O tej porze roku na śniadanie dietetyk poleca omlet ze szparagami i pomidorami,czy twaróg z ulubionymi ziołami, rzodkiewką i chlebem pełnoziarnistym. Na drugie śniadanie lub podwieczorek możemy zjeść sałatkę ze świeżych warzyw takich jak rukola, roszponka, szpinak, ogórek i pomidor z dodatkiem tuńczyka, łososia, czy ulubionego sera. Dobrym wyborem będzie też koktajl na bazie jogurtu lub mleka roślinnego z siemieniem lnianym i orzechami lub słupki świeżych warzyw z hummusem, czy inną pastą z roślin strączkowych. Na obiad i/lub kolację warto jeść gęste, warzywne zupy, pieczone lub gotowane na parze chude mięsa i ryby w towarzystwie brązowego ryżu, pełnoziarnistego makaronu lub kaszy z pieczonymi lub świeżymi warzywami.