Jak nie skomplikować sobie diety

Każda kobieta wie, że odchudzanie nie jest proste. Aby osiągnąć zamierzone efekty należy dostosować dietę i plan treningowy do swojego stylu życia i preferencji. Jednak bez względu na to, jak silną masz motywację nieuniknione są dni, gdy czujesz, że nie potrafisz właściwie się odchudzać. Oto kilka wskazówek, dzięki którym Twoja dieta stanie się łatwiejsza.

  • Nie zmuszaj się do jedzenia, którego nie lubisz

Zmuszanie się do jedzenia produktów, których nie znosisz, tylko dlatego, że są w zaleconym planie posiłków, na dłuższą metę nie przyniesie efektów. Zdaniem Susan Bowerman, dyrektor działu edukacji żywieniowej
w Herbalife, strategia ta zmienia dietę w rodzaj kary. :Jeśli karzesz się jedząc coś, czego nie lubisz, łatwo potem usprawiedliwić sięgnięcie po nagrodę w formie wysokokalorycznego przysmaku, co w efekcie zrujnuje Twoje wysiłki” – tłumaczy Susan. Jeśli nigdy nie przepadaliśmy za jarmużem, możemy spróbować szpinaku bądź rukoli, albo znaleźć inną alternatywę, która przypadnie nam do gustu.

  • Wysypiaj się

Zanim ogarnie Cię duma, że po całym dniu w pracy dajesz radę w nocy przygotować sobie dietetyczne posiłki i jeszcze wstać przed świtem na trening, dobrze jest wiedzieć, że niedostateczna ilość snu może utrudniać odchudzanie. „Osoby dorosłe, śpiące mniej niż 7 godzin, są o 30-80% bardziej narażone na choroby układu krążenia, nadciśnienie
i cukrzycę typu 2 niż osoby przesypiające 8 godzin lub więcej. Należy więc sen traktować jako integralną część diety” – podkreśla dr Caroline Apovian, dyrektor Centrum Odżywiania i Kontroli Wagi Bostońskiego Centrum Medycznego,

  • Nie popadaj w przesadny perfekcjonizm

Wspaniale jest mieć silną wolę i motywację, ale nastawienie „wszystko albo nic” może zaprzepaścić szansę na osiągnięcie trwałych efektów. Dietetycy zalecają raczej trzymanie się z dala od zbyt rygorystycznych diet, takich jak np. jedzenie wyłącznie grillowanego kurczaka i brokułów gotowanych na parze oraz rezygnacji z wszelkich przyjemności. Takie ekstremalne zmiany w odżywianiu nie prowadzą do zdrowego stylu życia, przyswojonego na stałe. Każda dieta, nawet ta, która ma na celu zrzucenie kilku kilogramów, powinna być różnorodna i bogata w składniki odżywcze.

  • Nie odżywiaj się wyłącznie owocami i sokami owocowymi

Okazuje się, że jedzenie samych owoców lub zbyt dużej ich ilości oraz picie soków nie jest dobrym sposobem na idealną dietę. Chociaż owoce są zdrowszą alternatywą dla ciastek i różnych przekąsek, jest w nich dużo cukru i jedząc codziennie kilka owocowych porcji ciężko będzie zrzucić zbędne kilogramy. Jeśli nie trenujesz bardzo intensywnie, nadmiar cukru dostarczonego do organizmu przez owoce zostanie zmagazynowany w postaci tkanki tłuszczowej. Należy uważać także na soki owocowe, które nie zawierają błonnika, a wartość kaloryczną mają zbliżoną do napojów gazowanych. Dla zaspokojenia pragnienia i nawodnienia najbezpieczniej jest sięgać po czystą wodę.

  • Nie waż się za często

Odchudzanie wydaje się być jednoznaczne z codziennym ważeniem. Nic bardziej mylnego – waga może zmieniać się codziennie z wielu różnych powodów, np. przez zatrzymywanie wody w organizmie lub zmiany poziomu hormonów. Wahania wagi mogą niestety działać demotywująco, dlatego najlepiej jest ważyć się raz w tygodniu, o tej samej porze – albo wcale nie ważyć. Zamiast wchodzenia na wagę, lepiej skorzystać z centymetra krawieckiego i mierzyć obwód ciała, zwłaszcza w biodrach i talii. To dużo lepszy wskaźnik ogólnego stanu zdrowia i sukcesu w odchudzaniu.

  • Siłę i wsparcie znajdź w grupie

Grupa osób mających podobny cel to duża motywacja w dążeniu do zdroweji pięknej sylwetki. Ćwiczenia i planowanie odżywiania w towarzystwie innych przynoszą różne korzyści, m.in.: miłą i towarzyską atmosferę, stały harmonogram oraz większą motywację do udziału w zajęciach. Dobrze jest więc znaleźć grupę znajomych, którzy wzajemnie motywują się do działania oraz wspierają w razie chwili zwątpienia we własne siły.