Jedz błonnik – zmniejszysz ryzyko zachorowania

Dieta bogata w błonnik i ziarna znacząco zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworów, chorób serca i cukrzycy – donoszą naukowcy.

W czasopiśmie Lancet opublikowano wyniki metaanalizy 185 badań obserwacyjnych przeprowadzonych na przestrzeni 40 lat, obejmujących dane 135 milionów osobo/lat oraz 58 prospektywnych badań klinicznych z udziałem ponad 4,5 tys. uczestników.

Osoby spożywające największe ilości błonnika miały w porównaniu z osobami spożywającymi jego mniejsze ilości zmniejszone o 15-31% ryzyko zgonu z wszystkich przyczyn i z powodu chorób układu sercowo-naczyniowego.

Zwiększenie spożycia błonnika o każde 8 g dziennie związane było ze zmniejszeniem o 5-17% ryzyka wystąpienia i zgonu z powodu cukrzycy, choroby wieńcowej czy raka jelita grubego. Wykazano również ochronny wpływ spożywania błonnika na ryzyko raka piersi i udaru mózgu.

Największe korzyści odnosiły osoby spożywające 25-29 g błonnika dziennie. Powodowało to poprawę w 6 z 7 ocenianych punktów końcowych. 20-24 g błonnika dziennie obniżało ryzyko w 4 z 7 punktów, a 15 do 19 g w 3 z 7. Spożywanie pełnych ziaren wiązało się ze zmniejszeniem o 13-33% ryzyka chorób cywilizacyjnych.

Zwiększenie ich spożycia o każde 15 g odpowiadało zmniejszeniu o 2-19% ryzyka wystąpienia z powodu choroby wieńcowej, cukrzycy typu 2. czy raka jelita grubego i zgonu z tego powodu.

Wykazano również zmniejszenie ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2. oraz zgonu z powodu udaru u osób na diecie o niskim indeksie glikemicznym.

www.thelancet.com