Brak energii – zimowe przemęczenie czy coś poważniejszego?

Niskie temperatury, brak słońca, krótszy dzień pogarszają nasze samopoczucie i kondycję. Choć zimą nic w tym dziwnego warto obserwować się uważnie, a czasem wykonać kontrolne badania.

Kiedy dopada nas zły nastrój lub przygnębienie, mamy mniej sił na codzienne zadania, ciężko nam wstać z łóżka, wciąż brakuje nam energii i ogólnie gorzej się czujemy, warto zachować czujność. Czasem może być to skutek niekorzystnych warunków atmosferycznych, a niekiedy gorszej odporności organizmu. Łapiemy przeziębienia, grypę, a nawet – niestety coraz częstsze – sezonowe objawy depresji. Powodem mogą też być jakieś odstępstwa od normy np. niedokrwistość, niedobór witaminy D3, problemy z ciśnieniem, choroby tarczycy czy cukrzyca, dlatego warto wykonać kontrolne badania.

Zimą częściej niż w miesiącach letnich dochodzi do groźnych dla życia powikłań, następuje też więcej zgonów wskutek zaburzeń krążenia, np. zawałów mięśnia sercowego, udarów, zaostrzenie choroby niedokrwiennej serca. Przyczyną może być fakt, że w chłodniejsze dni organizm potrzebuje wytworzyć więcej energii i mocno obciąża układ krążenia. Szczególnie dotyczy to osób już mających problemy z chorobami układu krążenia. Jesteśmy także bardziej narażeni na choroby układu oddechowego niż w cieplejszych porach roku.

To, jak radzimy sobie w zimowe dni, w dużej mierze zależy od naszego stylu życia. Wzmocnimy organizm jeżeli nawet podczas gorszej pogody będziemy regularnie przebywać na powietrzu, łapiąc nieliczne obecnie słoneczne chwile w trakcie spacerów, uprawiamy sport czy to na dworze, czy podczas sesji na siłowni, sali ćwiczeń lub basenie. Ćwiczyć możemy też w domu. Bardzo ważna jest również nasza dieta. Zbilansowane posiłki, bogate w warzywa i owoce, ryby (zalecana dawka dzienna witaminy D znajduje się w 85 g ryby, szczególnie bogate w tę witaminę są łosoś, miecznik i tuńczyk), sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu. Zimą warto sięgać też po rozgrzewające zupy, np. pomidorową (przeciwutleniacze zawarte w pomidorach mogą pomagać odpowiedzialnym za zwalczanie infekcji krwinkom białym i zmniejszać ryzyko zmian wskutek szkodliwego działania wolnych rodników).

– Gdy czujemy się przewlekle zmęczeni powodem mogą być niedobory witamin, żelaza lub innych składników pokarmowych, ale może to być także objaw choroby, którego nie wolno bagatelizować. Pamiętajmy, że wiele chorób w początkowym okresie przebiega bezobjawowo lub daje niecharakterystyczne objawy, które często są lekceważone. Regularne wykonywanie badań kontrolnych może pomóc we wczesnym rozpoznaniu choroby, kiedy leczenie jest najskuteczniejsze – mówi dr n. med. Iwona Kozak-Michałowska, dyrektor ds. nauki i rozwoju w firmie Synevo.