Dzień Marchewki. Chrup na zdrowie!

Nieduża, niepozorna, ale za to ma w sobie moc! To prawdziwa skarbnica witamin, mikro- i makroelementów, sprzymierzeniec odporności, serca i wzroku. Warto o niej pamiętać nie tylko 4 Kwietnia, uznawanego w Kalendarzu Świąt Nietypowych jako… Dzień Marchewki.

Każdy pretekst jest dobry, żeby zadbać o zdrowie! Wiosna, która wreszcie rozgościła się na dobre, zachęca do ruchu na świeżym powietrzu, czasem zrzucenia kilku kilogramów, a przede wszystkim do uzupełnienia witamin   i minerałów utraconych zimą. Doskonałym motywatorem jest Dzień Marchewki, który przypomina, jak ważnym składnikiem codziennej diety powinny być warzywa, a wśród nich właśnie… marchew!

Powszechnie dostępna, niewyszukana i niedroga, tak naprawdę kryje w sobie prawdziwe skarby. Jest bogatym źródłem składników odżywczych, a na dodatek charakteryzuje się niską  kalorycznością. Można ją jeść pod wieloma postaciami: surową, w sokach, musach, soothies…  Jest smaczna i soczysta. Warto o niej pamiętać na co dzień, w szczególności wiosną, kiedy na stragany i stoły trafiać będzie młodziutka, prosto z ogródkówmówi Bożena Janicka prezes Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia.

Dlaczego marchew jest tak cenna?

To bogate źródło przeciwutleniaczy i beta-karotenu, z którego organizm wytwarza witaminę A niezbędną m.in. do prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku. Beta-karoten wzmacnia również układ odpornościowy i przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu żelaza. Doskonale działa na skórę, pomaga zachować jej zdrowy wygląd (zaledwie 200 g surowego warzywa lub 200 ml soku zaspokaja w całości dzienne zapotrzebowanie na witaminę A). Flawonoidy dodatkowo chronią układ krążenia (obniżają ciśnienie krwi, hamują odkładanie się cholesterolu na ściankach naczyń krwionośnych).

Marchew cechuje dodatkowo wysoka zawartość witamin: K, C, B6, B3, B1, E, B2. Zawiera kwas foliowy, kwas pantotenowy, potas, mangan, fosfor, wapń, magnez, żelazo, cynk, miedź, pektyny i błonnik.

Oprócz tego, że marchew ma kompleksowe, pozytywne oddziaływanie na organizm, ilość kalorii w niej zawarta jest niewielka (zaledwie 41 kcal w 100 gramach owocu).

– Wszystko przemawia za tym, żeby marchew znalazła się w codziennej diecie. Może być dodatkiem do obiadu albo zwyczajną przekąską, kiedy zgłodniejemy (w szkole, pracy, na spacerze). Warto pamiętać, że jej właściwości mają świetny wpływ na urodę. Marchew doskonale sprawdza się jako naturalny kosmetyk. Nic tylko chrupać! – zachęca Bożena Janicka.

Domowym sposobem można także sporządzić krem przeciwzmarszczkowy: startą marchew mieszamy z gliceryną, olejkiem cytrynowym oraz witaminą E (można dodać trochę jabłka). Wszystko nakładamy na oczyszczoną twarz, pozostawiamy maseczkę na 20 minut, zmywamy ciepłą wodą.