Dieta na NFZ

Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił portal z darmowymi dietami. Wystarczy się zalogować, podać swoją wagę i wiek a NFZ zaproponuje dedykowaną dla nas dietę i listę zakupów na dwa tygodnie.

Do wyboru są trzy opcje: 1200 DASH, 1500 DASH oraz 1800 DASH, gdzie cyfra to liczba kalorii (po podaniu potrzebnych danych portal powie nam, ile dziennie powinniśmy spożywać), a litery DASH to skrót od Dietary Approaches to Stop Hypertension, czyli w skrócie dieta na “powstrzymanie nadciśnienia”.

Podstawą tej diety jest zmniejszenie ilości sodu w jedzeniu. Dlatego minimum trzy razy dziennie powinniśmy spożywać warzywa i przynajmniej trzy porcje nabiału.

Do wyliczenia przez system optymalnej dla nas kaloryczności posiłków, konieczne jest podanie: płci, wzrostu, wagi, wieku oraz stopnia aktywności fizycznej – od “osoba wyczynowo uprawiająca sport” po “pacjent leżący”.

Po wpisaniu wyników otrzymujemy dwutygodniowy plan z rozpisanymi pięcioma posiłkami i listą zakupów na każdy dzień.

Przykładowa dieta według NFZ:

– śniadanie (453 kcal) Owsianka z malinami i orzechami;
– II śniadanie (212 kcal) Babeczka jaglana z warzywami;
– obiad (512 kcal) Kurczak duszony w marchewce i pomidorach;
– podwieczorek (176 kcal) Sok buraczkowy;
– kolacja (344 kcal) Kanapka z pastą z czerwonej fasoli i ogórkiem kiszonym.