W diecie ważna jest różnorodność

Nie ma jednego produktu spożywczego, który zawierałby wszystkie potrzebne człowiekowi składniki odżywcze. Dlatego niezwykle ważna jest różnorodność spożywanych produktów.

Zbilansowana dieta to taka, która gwarantuje dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych we właściwych proporcjach. Jak prawidłowo komponować swoje posiłki?  Na to pytanie najlepiej odpowiada piramida żywienia. 

 

  • Podstawę codziennej diety stanowią pełnoziarniste produkty zbożowe, które powinniśmy spożywać nawet 5 razy dziennie. Pieczywo, kasze, ryż czy płatki owsiane dostarczą organizmowi odpowiedniej ilości energii.
  • Warzywa i owoce są najlepszym źródłem witamin, substancji mineralnych i błonnika. Powinniśmy spożywać je w postaci surowej lub gotować krótko. Niektóre z nich, takie jak np. jagody, banany czy awokado wspomagają dodatkowo pracę mózgu. Najlepiej przyjmować minimum 4 porcje warzyw i 2-3 porcji owoców dziennie.
  • W naszej diecie nie powinno zabraknąć też 2 do 3 porcji produktów mlecznych, takich jak mleko czy jogurty. Te produkty zaopatrzą nasz organizm w wapń, białko, witaminy z grupy B, witaminę A i D.
  • Źródłem niezbędnych produktów białkowych są ryby, mięso, jaja i rośliny strączkowe. Ryby zawierają cenne kwasy tłuszczowe, a rośliny strączkowe są doskonałym źródłem białka roślinnego. Powinniśmy spożywać nie więcej niż jedną porcję tych produktów dziennie.
  • Na szczycie piramidy znajdują się tłuszcze, których ilości w diecie powinny być umiarkowane. To one tworzą w 70% mielinę, czyli tłuszczowo – białkową powłokę neuronu, odżywiając go i przyspieszając przewodzenie. Wskazane są przede wszystkim te pochodzenia roślinnego, jak oliwa z oliwek – źródło kwasów tłuszczowych omega -3 i omega -6.