Wyliczanka dla antyszczepionkowców

„Polio, tężec, krztusiec, HiB, w naszym stawie dużo ryb, odra, ospa, dur, gruźlica, kogo wskaże czarownica”. Dziś te słowa brzmią jak wyliczanka z horroru, ale jeśli przestaniemy się szczepić, niektóre już zapomniane medyczne terminy ponownie nabiorą tragicznego sensu.

To spot wyprodukowany przez kampanię „Zaszczep się wiedzą” i Polskie Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej wspierający pozytywny obraz szczepień jako skutecznej profilaktyki przeciw chorobom zakaźnym. Spot jest odpowiedzią na dezinformację dotyczącą szczepień obecną na wielu portalach w Internecie.

Animowany spot w przyjazny sposób wyjaśnia, dlaczego szczepienia są ważnym elementem profilaktyki, zaś ich działanie poza indywidualną ochroną, ma również poważny wymiar społeczny: „Kiedy odpowiednio dużo osób jest zaszczepionych, mamy do czynienia ze zjawiskiem odporności populacyjnej. Szczepienia ograniczają rozprzestrzenianie się patogenów, dzięki czemu chronią nie tylko osobę zaszczepioną, ale również jej otoczenie, na przykład chorych przewlekle, małe dzieci i seniorów, którzy z przyczyn wieku, lub innych przeciwwskazań, nie mogą być zaszczepieni” powiedziała portalowi www.zaszczepsiewiedza.pl Alicja Sapała-Smoczyńska, lekarz pediatra.

Niestety, wartość szczepień podważana jest przez ludzi, często nawet nie związanych z medycyną, zaś ich nieodpowiedzialne działania nastawione na sianie dezinformacji, mogą prowadzić do powrotu poważnych chorób, o których już zapomnieliśmy. Lekiem na nieprawdziwe informacje jest promocja wiarygodnych źródeł wiedzy, prezentujących fakty oraz dane potwierdzone wieloletnimi badaniami prowadzonymi przez specjalistów z zakresu medycyny. Takie działania prowadzi kampania „Zaszczep się wiedzą” oraz Polskie Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej (PTOZ): „Nasze stowarzyszenie od momentu swojego powstania, czyli już od 25 lat, propaguje w społeczeństwie postawy i zachowania służące zdrowiu. Od samego początku współpracujemy z instytucjami publicznymi, a w szczególności z Państwową Inspekcją Sanitarną. Podobnie jak ta instytucja, mocno wspieramy budowanie społecznej świadomości w zakresie konieczności szczepień ochronnych. Uważamy kampanię „Zaszczep się wiedzą” za bardzo ważną i szczytną inicjatywę, wartą wspierania i propagowania” – mówi Zbigniew Zawadzki Prezes PTOZ.

Kampania „Zaszczep się wiedzą” prowadzona jest od 2015 przez Związek Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA i wspierana przez ponad 20 partnerów instytucjonalnych, w tym: Naczelną Izbę Lekarską, Centrum Zdrowia Dziecka, Krajowego konsultanta w dziedzinie neonatologii, Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych, Młodych Lekarzy Rodzinnych, Narodowy Instytut Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji. Profil Akcji na FB jest śledzony przez ponad 103 tysiące osób, co potwierdza, że jest ona uważana za wiarygodne źródło informacji o szczepieniach. Na stronie www.zaszczpsiewiedza.pl można przeczytać wywiady z ekspertami i najnowsze doniesienie dotyczące szczepień.

Mimo dezinformacji obecnej na wielu portalach, nadal większość rodziców ufa ekspertom i uważa szczepienia za niezbędny element ochrony dziecka przed chorobami: „Szczepionki są najdokładniej przebadanymi preparatami, poddawanymi złożonej i wieloetapowej kontroli. Zawsze należy wyważyć ryzyko i rozważyć konsekwencje naszych decyzji, w tym tych dotyczących zdrowia i profilaktyki, jaką są szczepienia. Badania naukowe jednoznacznie pokazują, że szczepienia pozwalają uniknąć zachorowań i poważnych powikłań chorób zakaźnych” – stwierdza pediatra Alicja Sapała-Smoczyńska.