Wciąż wiele wyzwań w leczeniu zaawansowanego raka piersi

Na przestrzeni ostatnich lat wiele zmieniło się w podejściu społeczeństwa do raka piersi oraz w postrzeganiu pacjentów zmagających się z tą chorobą. Mimo to zaawansowany rak piersi wciąż budzi lęk i przynosi skojarzenie nieuchronnej śmierci, poziom świadomości i wiedzy na temat choroby sprawia, że kobiety z zaawansowanym rakiem piersi  czują się „Niewidzialne”. Czy jest szansa, aby to zmienić?

Zaawansowany rak piersi był głównym tematem debaty odbywającej się 4 października 2018 r. podczas Światowego Dnia Onkologii. Eksperci działający w obszarze raka piersi, wspólnie podjęli dyskusję nt. sytuacji pacjentek zmagających się z zaawansowanym nowotworem piersi w Polsce.

Zaawansowany rak piersi a potrzeby pacjentek

Rak piersi rozwija się do postaci zaawansowanej u prawie 30 proc. pacjentek, czyli u co trzeciej, u której choroba zdiagnozowana została we wczesnym stadium. U ok. 10 proc. rak piersi diagnozowany jest już w formie zaawansowanej. Poczucie akceptacji, mniej bólu i dyskomfortu oraz czas to  podstawowe potrzeby pacjentek zmagających się z chorobą.

Już na etapie diagnozy większość kobiet czuje strach – o siebie i o swoich bliskich, o przyszłość. – Pacjentki w momencie diagnozy są przerażone, boją się, że całe ich dotychczasowe życie ulegnie zmianie. Zastanawiają się, czy będą mogły być zaangażowane w swoje życie tak jak do tej pory – w roli matek, żon i córek, czy główną rolę w ich życiu przejmie zaawansowany rak piersi – mówi Anna Kupiecka, Prezes Fundacji OnkoCafe-Razem Lepiej. – Musimy zmieniać takie postrzeganie choroby, otworzyć się na kobiety, dodać im odwagi. Dlatego nasza Fundacja już po raz trzeci realizuje kampanię „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”. Wspólnie ze wspaniałymi sportowcami przełamujemy kolejne bariery, których celem jest pokazanie jak ważne jest wsparcie dla kobiet z zaawansowanym rakiem piersi.

Wolontariusze Fundacji OnkoCafe-Razem Lepiej w codziennej pracy spotykają wiele kobiet chorych na raka piersi oraz ich najbliższych. Doskonale znają ich potrzeby, zarówno te emocjonalne, jak i społeczne. – 33% pacjentek z zaawansowanym rakiem piersi zgłasza niepokój i przygnębienie, które związane są z chorobą, a 57% odczuwa potrzebę emocjonalnego wsparcia – wyjaśnia Adrianna Sobol, psychoonkolog Fundacji OnkoCafe-Razem Lepiej. – To pokazuje, jak ta potrzeba wsparcia chorych jest ważna, jak istotne jest, aby bliscy pacjentów chcieli z nimi przejść tę drogę choroby i leczenia na każdym jego etapie, również w stadium zaawansowanym.

Diagnoza i co dalej?

Kolejnym, niezwykle trudnym etapem dla pacjentek po usłyszeniu diagnozy jest sam proces leczenia. Po początkowym szoku i próbie odnalezienia się w nowej sytuacji, przychodzi czas na podjęcie walki z chorobą. To kolejny bardzo stresujący moment dla każdej pacjentki, potęgowany wątpliwościami czy otrzymują odpowiednie leczenie. Eksperci zwracają uwagę na to, że wprawdzie sytuacja kobiet z zaawansowanym rakiem piersi w ciągu ostatnich kilku lat bardzo się zmieniła, wciąż jednak pozostaje wiele niezaspokojonych potrzeb i wyzwań, z którymi musimy się zmierzyć – Stały postęp w leczeniu zaawansowanego nowotworu piersi coraz częściej pozwala pacjentkom żyć z rakiem piersi jak z chorobą przewlekłą. Mimo postępu medycyny, pogłębia się jednak dysproporcja w dostępie do skutecznych i nowych metod leczenia. W przypadku chorych na uogólnionego HER2-ujemnego hormonozależnego raka piersi – najbardziej znaną i stosowaną od ponad kilkunastu lat metodą leczenia, również w przypadku obecności przerzutów w wątrobie i płucach jest hormonoterapia. Tymczasem w całej Europie Zachodniej wykorzystywane są już nowe, skuteczne terapie – mówi dr n. med. Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld z Kliniki Nowotworów Piersi i Chirurgii Rekonstrukcyjnej w Centrum Onkologii w Warszawie.

Ważna jest świadomość

Kobiety z zaawansowanym rakiem piersi nie chcą pozostawać w cieniu. Chcą, aby ich potrzeby były widzialne, a głos słyszalny. Taką możliwość daje im kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”. W czerwcu Fundacja OnkoCafe-Razem Lepiej premierą spotu „Niewidzialne”, w którym swoją historię opowiadają pacjentki związane z Fundacją, zainaugurowała III już edycję kampanii. Jej celem jest zachęcenie do systematycznych badań i edukacja na temat zaawansowanego raka piersi – Mężczyzna powinien uczestniczyć w życiu ważnych dla niego kobiet w pełnym wymiarze. Powinien być dla nich oparciem, zawsze kiedy tego potrzebują. Troska o zdrowie kobiety jest jednym z priorytetów tego zaangażowania. – mówi Jakub Popławski, inicjator charytatywnego kalendarza „Power of Community”. – Możemy wspierać kobiety w bardzo prosty sposób, np. przypominając im o badaniach profilaktycznych. Warto również być przy swojej kobiecie, kiedy zmaga się z chorobą i ją wspierać – to jest oznaka prawdziwej męskości.

Debata połączona była z premierą kalendarza „Power of Community 2019”, który jest stałym elementem kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”. Tegoroczna sesja zdjęciowa zrealizowana została w scenerii XIV-wiecznego Zamku w Ogrodzieńcu. Dochód ze sprzedaży kalendarza zostanie przeznaczony na wsparcie kobiet z zaawansowanym rakiem piersi i ich najbliższych. Ambasadorami tegorocznej edycji kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” są Daria Ładocha, Dorota Godzina, Rafał Bryndal oraz Michał Będźmirowski.

Udział w debacie wzięli: prof. dr hab. n. med. Tadeusz Pieńkowski, Prezes Polskiego Towarzystwa do Badań nad Rakiem Piersi, dr n. med. Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld, Klinika Nowotworów Piersi i Chirurgii Rekonstrukcyjnej w Centrum Onkologii w Warszawie oraz liderki organizacji pacjentów: Anna Kupiecka, Prezes Fundacji OnkoCafe-Razem Lepiej, Krystyna Wechmann, Federacja Stowarzyszeń Amazonki, Elżbieta Kozik, Polskie Amazonki Ruch Społeczny, Joanna Łojko, Członek Zarządu Fundacji Rak’n’Roll – Wygraj Życie, Agata Polińska, Wiceprezes Zarządu Fundacji Onkologicznej Alivia.

Kampania BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa powstała z inicjatywy Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej, jej partnerem jest Novartis Oncology.

Celem kampanii jest zachęcenie do systematycznych badań i edukacja na temat choroby, jaką jest zaawansowany rak piersi. Partnerami społecznymi kampanii BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa są: Polskie Amazonki Ruch Społeczny, Fundacja Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Alivia – Fundacja Onkologiczna, Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”, Stowarzyszenie AMAZONKI Warszawa-Centrum, Fundacja Rak’n’Roll – Wygraj życie. Partnerzy Medialni kampanii: Multikino, RPL FM, Sieć dla Zdrowia. Kampanię wspierają: Przelewy24.pl.

III edycja kampanii objęta została Honorowym patronatem Małżonki Prezydenta RP Agaty Kornhauser – Dudy. Partnerem specjalnym kampanii jest Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.