W warzywach i owocach siła!

Czerwiec to najsmaczniejszy miesiąc w roku. W ogródkach i na straganach pojawiają się sezonowe warzywa i owoce. Oprócz walorów smakowych, przede wszystkim są zdrowe.  

„Korzystanie z sezonowego kalendarza jest świetnym sposobem na urozmaicenie menu i dostarczenie organizmowi niezbędnych witamin, minerałów oraz mikroelementów. To najlepszy czas, żeby zajadać się na zdrowie“ – radzi Bożena Janicka, prezes Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia.

Sezonowe, czyli zdrowsze

Owoce i warzywa sezonowe, uprawiane w ogródkach, czy na polach są pod względem składników odżywczych znacznie bardziej wartościowe, niż te wyhodowane poza sezonem i transportowane z najdalszych zakątków świata.

W czerwcu największymi hitami są:  truskawki, kalarepa, czereśnie, młoda marchew, młody kalafior, młode brokuły, botwinka, kapusta, groszek zielony.  Czerwone porzeczki dojrzewają od czerwca do sierpnia. Owocami agrestu można się zajadać od czerwca do sierpnia, natomiast rabarbar z naturalnych upraw zwykle stosuje się w kuchni do końca czerwca.

Bomby witaminowe

Owoce i warzywa sezonowe świetnie smakują w każdej postaci. Gospodynie chętnie przyrządzają z nich desery i sałatki. To świetne dodatki do koktajli i obiadów. A jeść warto, bo to prawdziwe bomby witaminowe!

– Zapewniają organizmowi najlepszą terapię witaminowo- minerałową. Są bogatym źródłem szczególnie witaminy C, prowitaminy A i kilku witamin z grupy B. Odkwaszają organizm, dostarczają energii oraz regulują przemianę materii. Mają korzystny wpływ na cerę, włosy i paznokcie. Skutecznie poprawiają urodę! – mówi Bożena Janicka.

Zalecane nie tylko zdrowym

Truskawki zaleca się reumatykom, cierpiącym na dolegliwości wątroby, czy nerek – są moczopędne. Obniżają poziom cholesterolu i ciśnienie tętnicze. Są wskazane dla osób otyłych i z nadwagą. Wiśnie i czereśnie wspomagają leczenie niektórych dolegliwości, np. artretyzmu. Dostarczają jodu, niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania tarczycy.

Przed nami całe lato

Bogaty w witaminy czerwiec wkrótce się skończy. Ale przed nami całe lato. Witamin nie zabraknie. W lipcu w ogródkach dojrzewa agrest i malina. Pojawiają się nektarynki i brzoskwinie, do warzyw nieśmiało dołącza pomidor. Sierpień to jagody i winogrona. Wrześniowe sady natomiast rumienią się barwami soczystych jabłek i gruszek.

Jednym z ważniejszych składników warzyw jest błonnik, którego dostarcza m.in.: kapusta, kalafior, brokuły, brukselka, groch, fasola. Niektóre warzywa i owoce zawierają duże ilości pektyn – substancji ułatwiających trawienie oraz posiadających właściwości bakteriobójcze. Winogrona chronią przed nadciśnieniem tętniczym, mają właściwości anty-nowotworowe. Można je smakować także pod postacią wina, oleju, czy zawsze dostępnych rodzynek.

– Zgodnie z piramidą żywieniową owoce i warzywa powinny być podstawą diety każdego z nas! Są niskokaloryczne, zawierają wodę i sycą. Jeśli taką dietę połączymy z aktywnością fizyczną, szybko odczujemy pozytywne efekty. Warzywa i owoce, a szczególnie te sezonowe, to samo zdrowie! przypominają lekarze PPOZ.