Sok pomarańczowy chroni przed chorobami

Dr hab. Dariusz Włodarek, SGGW

Zgodnie z rekomendacjami ekspertów, należy spożywać min. 400 g warzyw i owoców dziennie w 5 porcjach. Jedną z nich może stanowić szklanka soku, czyli ok. 200 ml. Warto sięgać po sok pomarańczowy ponieważ – jak pokazują badania – zawarte w nim składniki odżywcze pomagają walczyć ze stresem oksydacyjnym, stanami zapalnymi oraz zmniejszają ryzyko wystąpienia zespołu metabolicznego.

Sok pomarańczowy to jeden z najbardziej lubianych i popularnych soków. To cieszy, ponieważ kolejne badania pokazują jego korzystny wpływ na nasze zdrowie. Udowodniono między innymi, że dzięki zawartych m. in. w czerwonych pomarańczach flawonoidom i karotenom picie soku z tych owoców może pomóc obniżyć poziom stresu oksydacyjnego, a także łagodzić stany zapalne i wspomagać zapobieganie rozwojowi zespołu metabolicznego czyli zbioru powiązanych ze sobą czynników zwiększających ryzyko wystąpienia miażdżycy i cukrzycy typu 2 (np. nadciśnienia tętniczego, podwyższonego stężenie trójglicerydów we krwi, zbyt niskiego stężenia „dobrego” cholesterolu (cholesterolu HDL), podwyższonego stężenia glukozy we krwi). Sok z czerwonych pomarańczy zawiera dodatkowo likopen –jeden z najsilniejszych antyoksydantów, którego przyswajalność zwiększa się w procesie pasteryzacji. Wykazano także, że picie soku pomarańczowego może poprawić tzw. profil lipidowy, poprzez obniżenie poziomu „złego” cholesterolu (cholesterolu LDL) oraz stymulować nasz system odpornościowy. Potwierdzono tym samym, że sok pomarańczowy może być częścią zdrowej diety, która pomaga zapobiegać chorobom przewlekłym i metabolicznym.

P