Miej onkoLOGICZNE podejście

Dolnośląskie Centrum Onkologii we Wrocławiu realizowała spot, który jest częścią kampanii mającej na celu promowanie profilaktyki antynowotworowej. Film z udziałem Anny Krotoskiej i Mirosława Baki do „Pieśni o szczęściu” w wykonaniu Meli Koteluk oraz Czesława Mozila To pełna emocji historia pary, która wspólnie walczy z chorobą nowotworową.

W 2,5-minutowym spocie produkcji Marcina Kurka i reżyserii Julii Popkiewicz obserwujemy historię pary, która mierzy się z chorobą nowotworową. Kobieta wykrywa u siebie guzek, słyszy diagnozę – rak piersi i podejmuje ciężką, pełną skrajnych emocji oraz bólu walkę z chorobą. Przez cały czas może liczyć na wsparcie swojego partnera. Wygrywa. Chce jednak podzielić się ze światem ważną wiadomością – nie wolno czekać, aż choroba się rozwinie, aż guz będzie wyczuwalny w piersi. Gdyby bohaterka wykonywała regularnie profilaktyczne badania mammograficzne, o nowotworze dowiedziałaby się zanim pojawiły się objawy, a walka z nim byłaby dużo łatwiejsza.

– Na zwycięstwo bohaterki z chorobą złożyły się trzy elementy – badania profilaktyczne, skuteczne leczenie oraz wsparcie i akceptacja jej życiowego partnera. To właśnie kobiecość w połączeniu z relacją damsko-męską, a także harmonia, życie i śmierć stały się inspiracją do stworzenia „Pieśni o szczęściu”. Tworząc tego typu produkcje, zawsze stawiamy sobie pytanie, czy nie poszliśmy o krok za daleko w emocjach czy wydźwięku filmu. W przypadku profilaktyki antynowotworowej musimy jednak dotknąć rzeczy kardynalnych – życia i śmierci. Musimy powiedzieć jasno – możesz uniknąć choroby, możesz się wyleczyć, ale musisz się badać – mówi Marcin Kurek z Media Brigade, producent spotu.

W „Pieśni o szczęściu” zagrali Anna Krotoska oraz Mirosław Baka.

TU obejrzysz spot:https://www.youtube.com/watch?v=brftyIVBy4c

– Jestem w grupie ryzyka i o profilaktyce antynowotworowej wiem dosyć sporo. To doświadczenie – udział w spocie, przejście przez przyspieszony, 2-dniowy proces leczenia, rozmowy z lekarzami oraz pielęgniarkami, pozwoliło mi zdobyć jeszcze większą wiedzę, a co za tym idzie – bać się choroby jeszcze mniej. I o to w tym wszystkim chodzi – żeby nie bać się badań. Mam nadzieję, że ten film uświadomi odbiorcom, jak ważne są badania profilaktyczne oraz wsparcie bliskich w chorobie – komentuje Anna Krotoska, aktorka, która zagrała w „Pieśni o szczęściu”.

Na wykorzystanie swojego utworu jako podkładu muzycznego zgodzili się Mela Koteluk oraz Czesław Mozil, którzy oficjalnie wsparli kampanię. Spot promujący profilaktykę antynowotworową w ramach Onkologiki pokazywany będzie w dolnośląskich kinach i trafi do kilkuset tysięcy odbiorców.

Oficjalna premiera spotu odbyła się 28 listopada podczas konferencji eksperckiej „Zdrowo patrzę w przyszłość. To onkoLOGICZNE”. W trakcie wydarzenia zaplanowano również panel dyskusyjny o stanie polskiej oraz dolnośląskiej profilaktyki onkologicznej z udziałem Jerzego Michalaka, Członka Zarządu Województwa Dolnośląskiego, prof. dr n. med. Adama Maciejczyka, Dyrektora Dolnośląskiego Centrum Onkologii we Wrocławiu, Pawła Zawadzkiego, Prezesa Fundacji „Razem Wygramy”, Kamili Majchrzak, psychologa pracującego w Dolnośląskim Centrum Onkologii weWrocławiu oraz Magdaleny Salamon, Prezes Stowarzyszenia Amazonek „Femina-Fenix” Wrocław. W konferencji udział wzięli również uczniowie wrocławskich szkół ponadgimnazjalnych, dla których zostały przeprowadzone wykłady na temat czterech typów nowotworów – raka szyjki macicy, piersi, płuc oraz skóry.

W trakcie najbliższych 6 miesięcy zaplanowano zróżnicowane działania, ukierunkowane na rozpowszechnianie wiedzy. W ramach kampanii powstanie artystyczny spot, którego oficjalna premiera zostanie połączona z konferencją ekspercką 28 listopada w Dolnośląskim Centrum Filmowym. Od listopada wystartują również warsztaty edukacyjne w szkołach ponadgimnazjalnych z całego regionu. Przewidziano aż 100 spotkań młodzieży z onkologami i psychologami z DCO. Do tego aktywna współpraca z mediami oraz kanały social media, na których będą publikowane filmy eksperckie oraz inne interaktywne materiały informacyjne. Powstanie także platforma internetowa dedykowana profilaktyce antynowotworowej. Wiosną 2018 roku mieszkańcy Dolnego Śląska zostaną zachęceni do udziału w konkursie, polegającym na wybieganiu kształtu logo kampanii i publikacji swojej trasy w mediach społecznościowych. Wspólny bieg ulicami Wrocławia, połączony z dniem zdrowia – darmowymi konsultacjami lekarskimi, podstawowymi badaniami przesiewowymi, poradami dietetyków czy trenerów – oficjalnie zakończy kampanię.