Krótki przewodnik po profilaktyce nowotworowej

Z informacji podanych przez World Cancer Research Fund International wynika, że prawie 40 proc. przypadków nowotworów można byłoby uniknąć. Warto pamiętać, że nowotwory nie pojawiają się z dnia lecz rozwijają czasem latami, nie dając przy tym żadnych objawów. Dlatego tak istotną rolę odgrywa profilaktyka: badania i zdrowy styl życia.

W krajach wysoko rozwiniętych ze względu na pęd życia i permanentny stres, coraz częściej diagnozuje się choroby nowotworowe, które nazywane są cywilizacyjnymi. Na skutek chorób nowotworowych umiera ponad 8 milinów osób rocznie. W Polsce zaś rak zabija ponad 110 tysięcy osób. Oczywiście, nie wszystkim rodzajom raka da się zapobiec, ale warto podjąć wszelkie możliwe działania minimalizujące to ryzyko.

Sprawdź, jakie kroki podjąć, aby cieszyć się pełnią życia.

Postaw na zdrowy styl życia

Jak wynika z raportu Światowej Organizacji Zdrowia, palenie tytoniu rocznie zabija ponad 7 mln ludzi na świecie. Prowadzi ono do pojawienia się wielu różnych rodzajów raka – w tym płuc, jamy ustnej, gardła, krtani i trzustki, a także podnosi ryzyko zachorowania na raka piersi. Co więcej, dym papierosowy zawiera wiele specyficznych substancji chemicznych, których wydychanie jest także zagrożeniem dla osób w naszym otoczeniu. Mowa o tzw. biernym paleniu.

W zdrowym stylu życia ważne miejsca odgrywa aktywność fizyczna. Jeżeli w swojej pracy spędzasz osiem godzin przed biurkiem, postaraj się znaleźć czas na codzienny trening lub szybki spacer. Niezmiernie istotna jest regularność. Jak informuje National Cancer Institute – dział amerykańskiej rządowej agencji National Institutes of Health – ryzyko zachorowania na raka jelita grubego u osób najbardziej aktywnych fizycznie jest o 24 proc. niższe niż u osób o miernej aktywności ruchowej. Świadomy styl życia, to także wykonywanie badań profilaktycznych – należy robić je regularnie, pozwoli to na wykrycie niepokojących zmian w organizmie w początkowej fazie rozwoju choroby.

Jeżeli zależy nam na zdrowiu – wyeliminujmy alkohol lub znacznie ograniczmy jego spożycie. Niedostarczanie do organizmu niezdrowych i szkodliwych substancji zawartych w alkoholu realnie wpłynie na lepszą kondycję naszego ciała. Jak wskazuje raport Nationale-Nederlanden „Miej serce do zdrowia” nadmierne spożywanie alkoholu (powyżej 40 g czystego alkoholu dziennie przez kobiety i powyżej 60 g przez mężczyzn) jest przyczyną około 40 proc. nowotworów złośliwych. Pamiętajmy: zdrowie jest tylko jedno!

Spokój ducha i portfela

W profilaktyce raka duże znaczenie ma także zadbanie o swój umysł i poczucie bezpieczeństwa. Również z tej perspektywy ważny jest codzienny ruch. Już nawet umiarkowana aktywność fizyczna przynosi pozytywne efekty w postaci zmniejszenia niepokojów, zmęczenia i zminimalizowania odczuwania stresu. Ponadto zwiększa poczucie własnej wartości, a także oczyszcza umysł z wszelkich niepotrzebnych myśli.

Dbając o zdrowie fizyczne, nie zapomnijmy o zdrowiu psychicznym. Równowaga ciała i umysłu jest niezmiernie ważna. Stres może powodować szereg różnych problemów zdrowotnych, nie ma natomiast dowodów na to, że prowadzi do zachorowania na któryś z rodzajów raka. Aczkolwiek może być przyczyną zainicjowania pewnych nawyków, prowadzących do pojawienia się nowotworów, jak np. palenie papierosów, nadmiernie objadanie się, czy picie dużej ilości alkoholu.

W pędzącym świecie niekiedy ciężko jest złapać oddech i się zrelaksować. Psycholodzy w walce ze stresem polecają różne techniki radzenia sobie ze złymi emocjami, np. treningi relaksacyjne. Aby zadbać o własny spokój, dobrze jest też być przygotowanym na wszelkie życiowe scenariusze i zapewnić sobie finansową równowagę na wypadek niespodziewanej choroby. Taką poduszkę bezpieczeństwa możemy sobie zapewnić dzięki ofercie ubezpieczenia, które wesprze nas w leczeniu raka. Najlepiej wybrać takie, które poza wsparciem pieniężnym zaoferuje nam również pomoc w codziennych czynnościach, a także umożliwi chociażby zasięgnięcie drugiej opinii medycznej, podczas, której lekarz ponownie przeanalizuje wyniki badań i diagnozę postawioną przez lekarzy.

Prawidłowa dieta

Ryzyko zachorowania na raka wśród osób przestrzegających zdrowej i zbilansowanej diety, a także stosujących działania profilaktyczne jest o około 18 proc. niższe niż u osób prowadzących tzw. niezdrowy tryb życia. Jedną z głównych zasad prawidłowego sposobu życia zawartych w Europejskim Kodeksie Walki z Rakiem jest zdrowy jadłospis.

Codzienne menu powinno składać się z pełnoziarnistych produktów, z porcji owoców i warzyw, w tym szczególnie strączkowych. Wskazane jest unikanie wysokokalorycznych dań, napojów gazowanych i słodzonych, a także ograniczenia do minimum czerwonego mięsa i nabiału. Pamiętaj, że jesteś tym, co jesz.

Jeżeli jesteś osobą cierpiącą na nadwagę, zrzuć zbędne kilogramy przy pomocy aktywności fizycznej i w oparciu o zbilansowaną dietę. Nie idź drogą na skróty, głodząc się i decydując się na diety „cud”. Przynoszą one bowiem negatywne sutki organizmowi w postaci wyczerpania i rozregulowują pracę układu metabolicznego oraz odpornościowego. Możemy ci zagwarantować, że po paru tygodniach prawidłowej diety i zdrowego stylu życia, będziesz mógł zaobserwować pierwsze pozytywne efekty, które dobroczynnie wypłyną zarówno na twoje ciało, jak i umysł. A także zmniejszą ryzyko zachorowania na raka.