Korzyści z picia wody

kk

Wielokrotnie mówi się, że każdy z nas powinien pić ok. 8 szklanek dziennie wody. W rzeczywistości ilość wody, jaką powinniśmy pić zależy od wielu czynników. Według zaleceń The Institut of Medicine kobiety powinny pić dziennie ok. 9 szklanek wody, natomiast mężczyźni – ok. 13.

Dobrze znane zalecenie dotyczące picia 8 szklanek wody dziennie nie ma żadnych solidnych dowodów naukowych. Nasz ludzki organizm składa się w 60% z wody, a każda komórka ludzka w naszym ciele potrzebuje wody do prawidłowego funkcjonowania. Ilość wody, jaką każdy z nas powinien pić, zależy od płci, wieku, aktywności fizycznej oraz od tego, czy jesteśmy kobietami w ciąży bądź karmimy dziecko piersią.

Jakie czekają na nas korzyści, kiedy pijemy wodę?

  • Utrzymuje nasze ciało w prawidłowej temperaturze.
  • Pomaga w eliminowaniu toksyn i zbędnych substancji z organizmu poprzez pot, mocz i ruchy jelitowe.
  • Chroni kręgosłup i inne tkanki oraz amortyzuje stawy.
  • Wpływa pozytywnie na nasz wygląd. Dzięki piciu wystarczającej ilości wody, twoja skóra jest nawodniona i zachowuje zdrowy wygląd.

Rekomendacje The Istitut of Medicine (IOM)

  • Dorośli (osoby powyżej 19 r.ż.) – zaleca się, aby dorosłe kobiety przyjmowały 2,7 litra wody, a mężczyźni – 3,7 litra. Uwzględnia się tu nie tylko wypitą wodę, ale również spożyte warzywa i owoce. Według zaleceń, w postaci napoju mężczyźni powinni wypić 13 szklanek wody dziennie, a kobiet – 9.
  • Kobiety w ciąży lub karmiące piersią – rekomendacje różnią się nieco od tych dla kobiet dorosłych. W czasie ciąży kobieta pić ok. 10 szklanek wody. Natomiast w okresie karmienia piersią zalecenia zwiększają się do 13 szklanek na dobę.
  • Dzieci – zalecenia są takie same dla obu płci, ale wiek ma wpływ na ilość zalecanej wody. Dzieci między 5. a 8. r.ż. powinny przyjmować ok. 5 szklanek dziennie, 9.-13. r.ż. – 7-8 szklanek, natomiast od 14 do 18 r.ż. – 8-11.

Są sytuacje, kiedy możemy wypić więcej wody niż wskazują na to rekomendacje. Np. kiedy jesteśmy aktywni fizycznie, powinniśmy wypijać dodatkowo 1,5-2,5 szklanki. W upalne dni również pijemy więcej wody niż zalecano. W przypadku różnych dolegliwości zdrowotnych (wymioty, biegunka, gorączka), kiedy nasze ciało traci więcej płynów, także pijemy więcej wody.

Co za dużo, co za mało to nie zdrowo…

Picie zbyt małej ilości wody może mieć swoje konsekwencje zdrowotne i prowadzić do odwodnienia. Wśród objawów odwodnienia z pewnością możesz dostrzec zmęczenie, rzadsze oddawanie moczu bądź mocz o ciemniejszej barwie niż zwykle. U dzieci oznaką odwodnienia jest brak łez podczas płaczu, suchość języka oraz mniej mokrych pieluch.

Picie zbyt dużej ilości wody niekoniecznie jest pozytywne dla zdrowia, może wręcz okazać się niebezpieczne. Poprzez picie dodatkowej ilości wody dochodzi do rozcieńczenia elektrolitów we krwi. W konsekwencji zmniejsza się stężenie sodu, co może doprowadzić do hiponatremii.

Źródło: medicalnewstoday