Jedzmy żółte i czerwone warzywa i owoce

Joanna Rawik

Warzywa i owoce w barwach od żółtej do czerwonej to nieocenione źródło zdrowia dla naszego organizmu: dbają o jego prawidłowe funkcjonowanie, pomagają w walce z wolnymi rodnikami, a nawet przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka rozwoju niektórych chorób, na przykład miażdżycy czy nowotworów.

Karotenoidy to substancje, które między innymi nadają roślinom barwę od żółtej do czerwonej. Zidentyfikowano ponad 600 karotenoidów, jednak do najbardziej znanych zaliczyć można – beta-karoten, luteinę, zeaksantynę, beta-kryptoksantynę, likopen. Posiadają one wiele korzystnych dla zdrowia właściwości, a przede wszystkim działanie antyoksydacyjne. Dzięki walce z wolnymi rodnikami chronią organizm przed wieloma przewlekłymi chorobami.

„Regularne uzupełnianie diety o produkty, które są źródłem karotenoidów – przede wszystkim warzyw i owoców – zmniejsza ryzyko wystąpienia m.in. niektórych nowotworów oraz miażdżycy. Luteina i zeaksantyna są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania siatkówki oka i mają znaczenie w zmniejszaniu ryzyka wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej (AMD), choroby będącej częstą przyczyną utraty wzroku u osób starszych. Bardzo dobrym źródłem karotenoidów są warzywa i owoce na przykład: jarmuż, szpinak, czerwona papryka, pomidory i marchew, a także niektóre soki – wyjaśnia dr hab. Dariusz Włodarek ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

 

Piękna cera

Chcąc zadbać o zdrowie, warto spożywać na przykład marchew, jarmuż, czerwoną paprykę, a także soki marchwiowe. Produkty te są bowiem bogatym źródłem beta-karotenu (prowitaminy A), który bardzo dobrze wpływa na koloryt skóry, pomagając zachować również jej zdrowy i młody wygląd. Wspiera on także właściwe funkcjonowanie błon śluzowych oraz narząd wzroku. Pomaga w prawidłowej pracy układu odpornościowego, jak też przyczynia się do utrzymania właściwego metabolizmu żelaza. – Warto wiedzieć, że jedna szklanka (ok. 200 ml) soku marchwiowego pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę A, która powstaje z beta-karotenu – podkreśla dr hab. Włodarek.

Pomidory – nieocenione źródło likopenu

Produktem bogatym w cenny karetonoid – likopen – są pomidory i soki z nich powstałe. Likopen to jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy. Jak potwierdzają badania, jego wysokie spożycie może wpływać zapobiegawczo na ryzyko zachorowania m.in. na raka szyjki macicy i prostaty.

„Co ciekawe pod wpływem obróbki termicznej zwiększa się jego biodostępność, dlatego na przykład w pasteryzowanych sokach pomidorowych jest nawet lepiej przyswajany. Warto także wspomnieć, że charakterystyczną cechą karotenoidów jest ich fotolabilność, co oznacza, że ulegają przemianom w obecności światła, a opakowanie kartonowe, w których często dostępne są soki, chronią je przed wpływem czynników zewnętrznych między innymi właśnie światła” – wyjaśnia dr hab. Włodarek.

Beta-kryptoksantyny: trudna nazwa, wiele korzyści

Produktem zawierającym wiele wartościowych składników, na przykład witaminę C czy foliany jest sok pomarańczowy. To też bardzo dobre źródło beta-kryptoksantyny, która należy do grupy karotenoidów i również ma działanie antyoksydacyjne. Chroni przed skutkami stresu oksydacyjnego, a także ma znaczenie dla prawidłowej komunikacji międzykomórkowej. Badania wykazały, że beta-kryptoksantyna jest lepiej przyswajana przez organizm z poddanego pasteryzacji soku pomarańczowego niż ze świeżych owoców.

„Karotenoidy korzystanie wpływają na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Dlatego codzienna dieta bogata warzywa, owoce, a także soki, może w realny sposób polepszyć stan zdrowia oraz skutecznie przeciwdziałać rozwojowi wielu poważnych chorób” – podsumowuje dr hab. Włodarek.

zdj. pixabay