Jak dbać o rozwój odporności i mózgu dziecka

Mózg i odporność dziecka najintensywniej kształtują się w kluczowym okresie 1000 pierwszych dni życia, dlatego w tym czasie tak ważne jest dbanie o ich prawidłowy rozwój.

Roczne dziecko tak wiele już potrafi – podejmuje pierwsze próby chodzenia, udoskonala ruchy, zaczyna coraz więcej mówić… Nadal jednak nie jest to mały dorosły i zarówno jego odporność, jak i mózg jeszcze się kształtują. Odporność dziecka osiągnie pełną dojrzałość dopiero około 12. roku życia! Właśnie dlatego niezmiernie ważne jest, aby dostarczać dziecku odpowiednie składniki odżywcze, które będą wspierać mechanizmy obronne organizmu. W końcu to w brzuchu zaczyna się odporność – aż 70% komórek za nią odpowiedzialnych znajduje się w jelitach! Warto zatem uwzględnić w diecie dziecka produkty, które zawierają m.in. witaminy A, C i D –sprzymierzeńców odporności. Znajdują się one w warzywach, takich jak ziemniaki, szpinak, brokuły, a także w rybach i nabiale. Nie należy zapominać także o prebiotykach, które pobudzają rozwój przyjaznej flory bakteryjnej w jelitach. Znajdziemy je w bananach, szparagach, cebuli i czosnku.

Czy wiesz, że…

mózg odpowiada nie tylko za to, że myślimy, ale także za to, że czujemy, widzimy, słyszymy i komunikujemy się ze sobą nawzajem? Nie bez powodu organ ten nazywany jest centrum dowodzenia nad organizmem – koordynuje praktycznie wszystkie funkcje życiowe człowieka!

Mózg to wyjątkowy organ, który w organizmie ma bardzo odpowiedzialne zadanie – odbiera, przetwarza, a także generuje wszelkie bodźce – i robi to bez ustanku! To dlatego rozwijający się mózg ma wyjątkowe potrzeby żywieniowe: „Szczególne znaczenie mają tutaj kwasy DHA. Kwas dokozaheksaenowy (DHA) to jeden z głównych materiałów budulcowych mózgu – kora tego narządu aż w 60% składa się z DHA, a to kora odpowiedzialna jest za pamięć i zdolność uczenia się” – tłumaczy dr n. med. Agnieszka Rudzka-Kocjan, pediatra, ekspert bebiprogram.pl. Dobrym źródłem DHA są tłuste ryby morskie, np. łosoś lub szprot.

Rozwój przez zabawę

„Kształtowanie się mózgu i budowanie odporności można wspierać również poprzez aktywność fizyczną oraz różnego rodzaju zabawy” wyjaśnia dr n. med. Agnieszka Rudzka-Kocjan. Prawdziwą „ucztą” dla mózgu są kolorowe zabawki o różnych kształtach i fakturach, szczególnie te interaktywne. Nieocenioną wartość dla dziecka ma zabawa z rodzicami, bliskimi oraz rówieśnikami – warto mówić do niego jak najwięcej, czytać, opowiadać mu, tłumaczyć zjawiska, a także zapewniać różnorodność doświadczeń, np. poprzez wizyty u znajomych lub odwiedzanie nowych miejsc. Podstawą budowania odporności powinny być zaś codzienne spacery na świeżym powietrzu, połączone z zabawą ruchową. Młody organizm musi przyzwyczaić się, że warunki na dworze są inne, niż te panujące w domu. Nie powinno się unikać spaceru nawet w mniej sprzyjającą pogodę. Wyjątkiem są oczywiście ekstremalne warunki, takie jak ulewa czy śnieżyca. Dobrym pomysłem dla wspierania odporności są także wyjazdy weekendowe lub te dłuższe, ponieważ zmiana klimatu pomaga wzmacniać mechanizmy obronne organizmu, a poza tym dostarcza dziecku nowych wrażeń. „Korzystnie na odporność wpływają również szczepienia ochronne – nie tylko te obowiązkowe, ale również zalecane” dodaje specjalistka.

To ciekawe!

Nie trzeba wyjeżdżać za granicę, by zmienić klimat. Wycieczka nad polski Bałtyk to doskonały pomysł. Przebywanie nad morzem nie tylko zapewnia doskonałą zabawę w piasku, ale także wysokie ilości jodu – niezbędnego pierwiastka do prawidłowego wzrostu, rozwoju i funkcjonowania organizmu.