Cyfrowe Zmęczenie Wzroku

Szybkie tempo życia sprawia, że urządzenia elektroniczne stają się nieodłącznym elementem codzienności. Stanowią centrum zarządzania naszym światem – to komfort, z którego nie chcemy rezygnować. Jednocześnie – nie pozostają bez wpływu na nasze zdrowie.

Syndrom Cyfrowego Zmęczenia Wzroku (CZW), inaczej syndrom widzenia komputerowego, to rodzaj przemęczenia wzroku, który zaczął być diagnozowany wraz z upowszechnieniem się komputerów osobistych. Z uwagi na intensywny rozwój i digitalizację coraz większych obszarów życia, jesteśmy niemal skazani na doświadczenie tego zjawiska. Wskutek długotrwałego patrzenia na ekran z bliskiej odległości, dochodzi bowiem do przeciążenia mięśni rzęskowych oka, co może prowadzić do pojawienia się cyfrowego zmęczenia wzroku.

Pośród najczęstszych objawów CZW wymienia się: suchość, bolesność i podrażnienie oczu, nadmierne łzawienie, zamazane lub podwójne widzenie, zwiększoną wrażliwość na światło, trudności w skupianiu wzroku, powolną akomodację oka (dostosowanie się oka do oglądania przedmiotów znajdujących się w różnych odległościach), a także ból głowy oraz ból w szyi, ramionach lub plecach. Istnieje jednak szereg sposobów, które pomagają łagodzić objawy zmęczenia wzroku.

Firma CooperVision produkująca soczewki kontaktowe zainicjowała akcję Cyfrowe NIEzmęczenie Wzroku, której celem jest przeciwdziałanie syndromowi cyfrowego zmęczenia wzroku i poprawienie jakości życia w cyfrowej rzeczywistości.

Sposoby na Cyfrowe NIEzmęczenie Wzroku

W ciągu dnia, podczas długiego korzystania z urządzeń cyfrowych, zaleca się regularne (co 20 minut) spoglądanie na przedmioty znajdujące się w oddali (ok. 6 metrów) i utrzymanie na nich wzroku przez 20 sekund. W celu złagodzenia objawów zmęczenia oczu, ekspert ogólnopolskiej akcji informacyjno-edukacyjnej „Cyfrowe NIEzmęczenie Wzroku”, optometrysta dr Wojciech Kida, zaleca aby pamiętać również o:

  • utrzymaniu odpowiedniego dystansu i kąta między monitorem a swoimi oczami,
  • częstym mruganiu,
  • robieniu dłuższych odpoczynków od urządzeń cyfrowych,
  • konsultacji ze specjalistą i korekcji wady wzroku, jeśli taka występuje,
  • zakupie unikalnych soczewek kontaktowych z zaawansowanym systemem optycznym, który pozwala łagodzić dolegliwości związane z obciążeniem wzroku i akomodacją u osób, które przez długi czas skupiają wzrok na ekranie urządzenia elektronicznego, znajdującego się w bliskiej odległości.

Praktyczna wiedza na temat walki z CZW, znajduje się na stworzonej specjalnie na potrzeby programu, stronie internetowej: www.cyfroweniezmeczeniewzroku.pl.