Aby mieć piękne, długie włosy…

KK

Zdrowe i piękne włosy to wizytówka każdej kobiety. Niektóre z nas marzą o posiadaniu wyjątkowo długich włosów. Zdaniem ekspertów ds. zdrowia dobrze zbilansowana dieta oparta na 13 niezbędnych witaminach sprzyja posiadaniu zdrowych i pięknych włosów. Zauważono również, że m.in.: witaminy z grupy B i witamina D wpływają na porost włosów.

Witaminy z grupy B

Na witaminy z grupy B składają się: tiamina (B1), ryboflawina (B2), niacyna (B3), kwas pantotenowy (B5), pirydoksyna (B6), biotyna (B7), folinian (B9) oraz kobalamina (B12). Znajdziesz je z pewnością w warzywach (warzywa ciemnoliściaste, kalafior, marchew), mięsie – drobiu i wątrobie wołowej oraz w jajkach. Nie zabraknie ich również w całych ziarnach i roślinach strączkowych. Witaminy z grupy B pełnią ważną rolę w regulacji metabolizmu i utrzymaniu centralnego układu nerwowego.

Wśród witamin z grupy B wpływających na porost włosów najbardziej znana jest biotyna. Wielokrotnie były opisywane korzyści płynące z biotyny dla włosów przez specjalistów z zakresu urody i zdrowia. Jednak dowody na jej skuteczność są znikome. Dawka biotyny zalecana w Stanach Zjednoczonych to 25 mcg, czyli 0,025 mg dziennie. Zdaniem niektórych dietetyków pozytywny wpływ na włosy ma również witamina B12 – wzmacnia i poprawia kondycję włosów.

Witamina D

Źródłem witaminy D są: ryby (np. łosoś), mleko o niskiej zawartości tłuszczu oraz ziarna. Do produkcji witaminy D w organizmie dochodzi poprzez kontakt ze słońcem. Witamina D znana jest przede wszystkim w utrzymywaniu w zdrowiu kości i skóry. Ostatnie badania wskazują, że witamina D może mieć pozytywny wpływ na rozwój włosów.

Badanie opublikowane w 2012 roku w „Stem Cells Translational Medicine” wskazuje, że witamina D może wspierać tworzenie nowych pęcherzyków, tj. maleńkich porów, w których mogą rosnąć nowe włosy. W ten sposób witamina D może pomóc w zagęszczaniu włosów oraz zapobiegać ich wypadaniu.

Zdaniem badaczy z Harvardu witamina D wraz z innymi substancjami chemicznymi może pomóc w „budzeniu” uśpionych mieszków włosowych, które w konsekwencji są przyczyną łysienia. Badacze uważają, że dostarczenie odpowiedniej dawki witaminy D może przywrócić produkcję włosów z uśpionych mieszków, jednak dowody na to są nadal szukane.

Zalecana dobowa dawka witaminy D to 600 j.m.

Witamina E

Witaminę E można znaleźć w szpinaku, jarmużu, zarodkach pszenicy oraz w migdałach. Jej zdolność do poprawy kondycji skóry i włosów jest znana od dawna. Tokotrienole zawarte w witaminie E mają wpływają pozytywnie na stan skóry głowy. Badanie kliniczne przeprowadzone w 2010 roku wskazuje, że suplementacja tokotrenolem była pomocna u osób borykających się z łysieniem. Okazała się również przydatna w zapobieganiu wypadaniu włosów.

Witamina A

Witamina A, znana także pod nazwą retinol, zapobiega wypadaniu włosów. Dzieje się tak, ponieważ witamina A pomaga wydzielać sebum – substancję, która pozwala uniknąć złamania włosów.

Źródło: medicalnewstoday